Η σβάστικα
(δεξιόστροφος αγκυλωτός σταυρός - σωβάστικα στην αριστερόστροφη του μορφή)
είναι ένα σύμβολο μισητό σήμερα σ’ όλον τον κόσμο δεδομένου ότι έχει συνδεθεί
με τους Ναζί και τα εγκλήματά τους. Όμως αυτό το σύμβολο κρύβει μία πανάρχαια
ιστορία, η οποία χάνεται στα βάθη των αιώνων. Χρησιμοποιήθηκε από τόσους
πολλούς αρχαίους αλλά και μεταγενέστερους λαούς ώστε χωρίς αμφιβολία μπορεί
κανείς να το θεωρήσει ως παγκόσμιο σύμβολο. Εκτενέστατη χρήση του είχε γίνει
στην αρχαία Ελλάδα. Αλλά και άλλοι λαοί το χρησιμοποίησαν: Ρωμαίοι, Πέρσες,
Κινέζικοι πληθυσμοί, Χετταίοι, Κέλτες, αρχαίες Νορβηγικές φυλές, οι
προχριστιανικοί πληθυσμοί της Φιλλανδίας, οι αρχαίοι Γερμανικοί λαοί, οι οποίοι
το αποκαλούσαν Φύλφοτ και θεωρούσαν ότι συμβόλιζε το σφυρί του θεού Θώρ και
ίσως και τον Ηλιακό Τροχό, Σλάβικες φυλές, οι οποίες το είχαν αφιερώσει στον
θεό Σβαρόγ και το ονόμαζαν Κολοβράτ, Σκύθες, Σαρμάτες, οι κάτοικοι της Τροίας
και της γύρω περιοχής, εύρημα του Σλήμαν, ο οποίος το συνέδεσε με τις παρόμοιες
μορφές που βρέθηκαν σε αρχαία δοχεία στην Γερμανία και υποστήριξε ότι το εύρημα
αυτό συνέδεε τους Γερμανικούς, Ελληνικούς και Ινδο-Ιρανούς πολιτισμούς. Η
Ιαπωνική sayagata
περιλαμβάνει αριστερά και δεξιά αγκυλωτούς σταυρούς συνδεδεμένους με γραμμές.
Το εντυπωσιακό είναι ότι το σύμβολο αυτό βρέθηκε και σε πληθυσμούς της
Αμερικανικής ηπείρου της προκολομβιανής περιόδου. Υποστηρίζεται είτε ότι
επινοήθηκε από τους γηγενείς πληθυσμούς είτε ότι μεταφέρθηκε εκεί από «έναν
αρχαίο ναυτικό πολιτισμό στην Ευρασία»1.
Για την εντυπωσιακή αυτή καθολικότητα
του αγκυλωτού σταυρού δόθηκαν διάφορες ερμηνείες. Η πιο κοινή είναι ότι δημιουργήθηκε
ανεξάρτητα και τυχαία σε διάφορες κοινωνίες όταν οι άνθρωποι ασχολήθηκαν με την
καλαθοπλεκτική, καθώς το μοτίβο δημιουργείται επανειλημμένα κατά το πλέξιμο των
καλαθιών. Άλλες θεωρίες εικάζουν σύνδεση των πολιτισμών ή επιστρατεύουν την
θεωρία της κοινής συναίσθησης του Κάρλ Γιούνγκ. Ο Κάρλ Σαγκάν στηριζόμενος σ’ ένα
αρχαίο Κινέζικο χειρόγραφο, το λεγόμενο «μετάξινο βιβλίο», το οποίο παρουσιάζει
σειρά κομητών με διάφορες ουρές τον καθένα, από τους οποίους ενός η ουρά έχει
μορφή αγκυλωτού σταυρού, υποστηρίζει ότι στην αρχαιότητα ένας κομήτης μπορεί να
είχε πλησιάσει πολύ κοντά στην Γη και οι άνθρωποι είδαν πύρινους πίδακες να
ρέουν από το κέντρο του κομήτη στο άκρο του δημιουργώντας την αγκυλοειδή ουρά
του. Για την ανάπτυξη του συμβόλου στους Αμερικανικούς πληθυσμούς υποστηρίζεται
η θεωρία της καλαθοπλεκτικής, πολλοί όμως υποστηρίζουν και την θεωρία της
πολιτιστικής διάχυσης, όπως ήδη αναφέρθηκε.
Εθεωρείτο σύμβολο ειρήνης, αρμονίας,
ισότητας, ισορροπίας, προστασίας, ευημερίας, αποτελεί δε ιερό σύμβολο του Ινδουϊσμού,
του Βουδισμού και του Ζαϊνισμού.
Στους Έλληνες ίσως είχε και μία άλλη σημασία.
Η υπόθεση αυτή αποτελεί μιαν απολύτως προσωπική άποψη. Λαμβανομένου υπ’ όψιν
ότι ο ισοσκελής σταυρός στους αρχαίους Έλληνες συμβόλιζε τις τέσσερις δυνάμεις
της φύσεως (γη, πυρ, αήρ, ύδωρ) είναι εύλογο να υποθέσει κανείς ότι το
συγκεκριμένο σταυρικό σύμβολο με την αγκυλοειδή διαμόρφωση του και την κλίση
του είτε προς τα δεξιά είτε προς τα αριστερά συμβόλιζε κι αυτό τις τέσσερις
δυνάμεις της φύσεως σε μία αλληλεπίδραση μεταξύ τους δίνοντας μία πιο δυναμική
απεικόνιση του κόσμου σε σχέση με τον ισοσκελή σταυρό. Άλλωστε σε κάποιους
πληθυσμούς ο αγκυλωτός σταυρός αντιπροσώπευε την διαρκή κίνηση, όπως ένας
περιστρεφόμενος ανεμόμυλος ή νερόμυλος. Επαναλαμβάνεται ότι αυτή είναι μια
απολύτως προσωπική εκτίμηση. Να προσθέσουμε εδώ ότι ορισμένοι θεωρούν ότι το σύμβολο
μπορεί να παραχθεί από την συνένωση τεσσάρων Ελληνικών Γ (Γαμμάδιον).
Άγαλμα του Βούδα με αγκυλωτό
σταυρό στο στήθος.
(Πηγή εικόνας:www.wikipedia.org)
|
Ο αγκυλωτός σταυρός ως μεμονωμένο
σύμβολο ευρίσκεται σπανιώτερα. Συνήθως συνυπάρχει με ποικιλία άλλων συμβόλων,
όπως μπορεί να διαπιστώσει ο επισκέπτης σε αγγεία τα οποία φιλοξενούνται στο
πλουσιώτατο σε εκθέματα Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου Κρήτης, αλλά και σε
αγγεία στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάρου, στο οποίο υπάρχουν μερικά σπάνια
αρχαιοελληνικά ευρήματα.
Επίσης συχνά ευρίσκεται ως ακολουθία αγκυλωτών σταυρών
ή στο κέντρο Ελληνικών μαιάνδρων. Μπορντούρες με συνδεδεμένους αγκυλωτούς
σταυρούς ήταν ένα συνηθισμένο αρχιτεκτονικό μοτίβο στην Αρχαία Ρώμη. Ο
αγκυλωτός σταυρός είναι συχνό μοτίβο σχεδίου στην σύγχρονη αρχιτεκτονική και σε
έργα τέχνης στην Ινδία. Στην Κινεζική, Κορεάτικη και Ιαπωνική τέχνη ο αγκυλωτός
σταυρός βρίσκεται συχνά ως τμήμα ενός σχεδίου επανάληψης.
(Πηγή εικόνας:aioniaellinikipisti.blogspot.gr )
|
(Πηγή εικόνας:www.axortagos.gr )
|
Το σύμβολο έχει βρεθεί όπου μπορεί να φαντασθεί κανείς. Σε ενδύματα, σε
έργα τέχνης, σε αρχιτεκτονήματα, επαύλεις, οικίες, μωσαϊκά, κοσμήματα, αγγεία,
αγκράφες, πολεμικά εξαρτήματα, όπως κράνη.
Αγκυλωτοί σταυροί σε
διακοσμητικό σχέδιο στο πέπλο
μιας κόρης (Μουσείο Ακρόπολης).
|
Περιδέραιο με αγκυλωτούς
σταυρούς, πρώτη χιλιετία π.Χ.
Εθνικό Μουσείο του Ιράν.
|
(Πηγή εικόνας: www.axortagos.gr)
|
Αρχαίο Ελληνικό κράνος με
σβάστικα, 4ος αιώνας π.Χ.
|
Αγκυλωτός σταυρός σε αγγείο
της γεωμετρικής περιόδου, 740 π.Χ.
κρατική αρχαιολογική συλλογή του Μονάχου.
|
Αγκυλωτός σταυρός σε Ρωμαϊκό
μωσαϊκό. (Πηγή εικόνας:www.wikipedia.org)
|
(Πηγή εικόνας:taneatismikrospilias24.weebly.com )
|
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1.
Οι βιβλιογραφικές πηγές οι οποίες
χρησιμοποιήθηκαν για την συγγραφή του παρόντος άρθρου πέρα από αυτήν την διατύπωση
δεν κάνουν καμμία αναφορά για το ποιος θα μπορούσε να είναι αυτός ο λαός. Δεν
υπάρχουν όμως πολλοί λαοί στην περιοχή, που με το ένα πόδι τους να πατούν στην
Ευρώπη και με το άλλο στην Ασία και να έχουν μακραίωνα ναυτική ιστορία. Είναι
Ηλίου φαεινώτερον για το ποιος είναι αυτός ο λαός. Μια τέτοια παραδοχή ασφαλώς
θα προκαλούσε μεγάλες ανατροπές στα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Υπάρχουν όμως
αποδείξεις; Θα επικαλεστούμε τον Όμηρο. Στην Ομήρου Οδύσσεια περιγράφονται οι
θαλάσσιες περιπέτειες του Οδυσσέα, στο πρόσωπο του οποίου συμπυκνώνονται όλοι
εκείνοι οι τολμηροί θαλασσοπόροι, οι οποίοι διέσχισαν θάλασσες και ωκεανούς για
να εξερευνήσουν και να μάθουν, να ικανοποιήσουν το ανήσυχο στοιχείο αυτού του
λαού. Και ασφαλώς ένας Οδυσσέας δεν θα μπορούσε να χαθεί σε μία θάλασσα σαν το
Αιγαίο που την γνώριζε καλύτερα και από την μπανιέρα του σπιτιού του.Κάθε μέρα δεκάδες εμπορικά πλοία από όλα τα σημεία της ηπειρωτικής και
της νησιωτικής Ελλάδος διέσχιζαν το Αιγαίο μεταφέροντας τα εμπορεύματα τους
στις αποικίες του Εύξεινου Πόντου και της Μαύρης Θάλασσας. Επί πλέον ο πολυετής
πόλεμος κατά της Τροίας απαιτούσε συνεχή θαλάσσιο ανεφοδιασμό του εκεί
εκστρατευτικού σώματος, άρα καλή γνώση των θαλασσίων οδών. Αλλά ούτε και στην
Μεσόγειο θα μπορούσε να είχε χαθεί αφού στις ακτές της είχαν ιδρυθεί μία σειρά
από αποικίες και επομένως η θαλάσσια αυτή περιοχή τους ήταν καλά γνωστή.
Συνεπώς οι Οδυσσείς περιπλανήθηκαν σε
θάλασσες πέρα από το σημερινό Γιβραλτάρ. Θα είχε όντως ενδιαφέρον εάν
αποδεικνύονταν κάποια μέρα κάτι τέτοιο.
2.
Η Θούλη είναι ένα νησί το οποίο αναφέρει ο
αρχαίος Έλληνας εξερευνητής Πυθέας τον 4ο αιώνα π.Χ. Το 325 π.Χ. ταξίδεψε
από την νότια Ισπανία στην Μεγάλη Βρετανία. Σύμφωνα με τα γραπτά του, από τα
οποία διασώζονται αποσπάσματα μόνον, η Θούλη βρίσκεται στον ακραίο βορρά, έξι
ημέρες βόρεια της Βρετανίας. Πιθανόν να πρόκειται για την Ισλανδία, την
Νορβηγία, τις νήσους Φερόες ή τις νήσους Σέτλαντ. Το όνομα της Θούλης
συμβολίζει από την αρχαιότητα την πιο βόρεια άκρη του κόσμου. Για τους Γερμανούς
εθνικοσοσιαλιστές η Θούλη ήταν τόπος προέλευσης της άριας φυλής.
2) Lara Nagy, Jane Vadnal. “Glossary
Medieval Art and Architecture”, “Greek Key or meander”. University of
Pittsburg, 1997-98.
3) Steven Heller, Jeff Roth. The
Swastika, Symbol Beyond Redemption? Allworth Press, 2000.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου